Dreyer Prisen 2019: Isabella Eklöf

Isabella Eklöf takker for Carl Th. Dreyer Prisen. Foto: Madeleine Schlawitz.
Filminstruktør og manuskriptforfatter Isabella Eklöf modtog tirsdag den 29. januar Carl Th. Dreyer Prisen 2019. Overrækkelsen af prisen fandt sted i Cinemateket i København. Prismodtageren blev tildelt kr. 50.000. Læs lektor Johannes Riis' motivationstale.

Johannes Riis, Filmhuset den 29. januar 2019

Kære Isabella,

Vi i bestyrelsen er imponerede over 'Holiday', din spillefilmsdebut fra sidste år. Med den viser du kontinuitet og udvikling i forhold til din afgangsfilm, 'Noter fra kælderen', og nye veje for dansk film. 

Lektor Johannes Riis overrækker Dreyer Prisen. Foto: Madeleine Schlawitz.

'Holiday' handler om Sascha, en ung kvinde, der agerer kurér for en narkohandler, der bor i Tyrkiet. Victoria Carmen Sonne, i rollen Sascha, er som forvandlet og aldeles overbevisende. Hvis Saschas evige smil fortæller, at hun kender sin plads og er til rådighed for andre, så minder en scooterulykke os om, at vreden lurer lige under overfladen. Da hun viser sig rå og handlekraftig, er det overrumplende, men i tråd med scenerne, der er gået forud. Med Sascha har I skabt en figur, som vi ikke er vant til at se i dansk film, og det er befriende, at du har villet mere med figuren end at vække til medfølelse.

Når man sidder med fornemmelsen af en rig og nuanceret fortælling, skyldes det ikke mindst, at du som instruktør har ramt en fin balance mellem at vi er tæt på dine karakterer og på afstand af dem. Det gælder for eksempel, da Sascha kaster op, at det bliver et billede på hele miljøets forlystelsessyge. Scenen får i kraft af distancen et symbolsk udtryk. Omvendt når for eksempel Sascha straffes for at have taget af kassen - her føler vi med vores hovedperson. Der er naturligvis andre instruktører, i samtiden og i historien, der har benyttet sig af grebet med at placere tilskueren på en vis afstand af handlingen. 'Holiday' har sin egen stil netop fordi formen nøje afstemmes efter de enkelte sceners funktion.

Når man sidder med fornemmelsen af en rig og nuanceret fortælling, skyldes det ikke mindst, at du som instruktør har ramt en fin balance mellem at vi er tæt på dine karakterer og på afstand af dem

'Holiday' skildrer – på en umærkelig måde, uden et påtrængende budskab – hvordan det er at være del af et miljø, hvor andre karriereveje blegner ved siden af den kriminelle. Fortællingen om den lille gruppe af håndlangere og deres familie og kærester hører naturligt hjemme i et almennyttigt boligbyggeri, men den tager sig bedre ud i de flotte billeder fra den tyrkiske riviera. Gruppen fra Amager har realiseret drømmen om sydens sol, pool og havudsigt – den er vi mange, der deler – og fremstår i 'Holiday' som mennesker i almindelighed. De passer på hinanden, de forsones, de tager det sure med det søde. Penge er der masser af, og volden: en vanesag.

Det tjener også din medforfatter, Johanne Algren, og mandlige hovedrolle, Lai Yde, til ros, at man ikke kun væmmes ved den brutale boss, Michael. Da han er mest modbydelig, er det som en reaktion på at blive ynket af Sascha, og Michael genvinder fodfæstet ved at tage hende med vold. Man fornemmer, at hierarkiet er en forudsætning for, at alle kan fungere i det lille samfund. Ind imellem må man bøje nakken og tage sine slag.

Vores fødselar, Carl Th. Dreyer, har fremstillet mange interessante kvindeskikkelser og din Sascha minder mest om Dreyers Anne, den unge præstefrue i 'Vredens dag'. De har til fælles, at deres motiver og indre styrke ikke så let lader sig aflæse. Hvis der er antydning af noget dæmonisk hos Anne, er der hos Sascha noget dyrisk og instinktivt, både når hun underkaster sig, og når hun bider fra sig. 

Du har haft mange dygtige samarbejdspartnere på 'Holiday'. Ud over de allerede nævnte, vil vi fremhæve tre, der også udmærkede sig på en anden af 2018’s overraskelser, den svenske 'Grænse'. Det drejer sig om tonemester og komponist, Martin Dirkov; fotograf, Nadim Carlsen; og klipper, Olivia Neergaard-Holm.  De to første bidrog også på 'Noter fra kælderen' og i øvrigt har du, ligesom de tre, bidraget til 'Grænse', i din egenskab af medforfatter. En fortælleteknik, som vi genkender i både 'Holiday' og 'Grænse' er temposkiftet og den uventede drejning, omhyggeligt lagt til rette. Tilsammen placerer de Danmark og Sverige på landkortet over filmkunstnerisk fornyelseskraft. Du har stået i midten af begge!

I 'Noter fra kælderen', din afgangsfilm fra Filmskolen, udforsker du spillet om magt, og i 'Holiday' integrerer du magttemaet – på en organisk måde – i fortællingen om Sascha, der er fuld af drømme og længsler, men inden for den ramme, der er hendes. Vi ser frem til mange flere film, hvor du udvikler dit tema, dine figurer, dit udtryk. 

Tillykke med Carl Th. Dreyer-prisen!