Filmisk stil Temaer Steder Metode Dreyer Prisen Mennesker Filmisk stil Biografi Dreyer and musical affect 29. oct 2018. Ingen kan vide, hvilken musik Dreyer ville have valgt som underlægning til sine stumme film, men det har ikke afholdt utallige musikere fra at producere scores i alle mulige stilarter til især 'La… Når ordet kommer til kort – Carl Th. Dreyer og musikken Man kan ikke beskylde Dreyer for at bruge musikken som en fernis eller en reparation i sine film. Musikken er et virkemiddel, som tildeles en nøje afmålt funktion på udvalgte steder. Peter Schepelern har gennemgået Dreyers værk med øre på musikken. Chains of dreams: Carl Th. Dreyer Tag Gallagher tager i denne artikel udgangspunkt i Dreyers ønske om med sine film at skabe en fælles oplevelse af katharsis på samme måde som i oldtidens græske teater. Gallagher ser også nærmere på Dreyers 'associative klipning' og arbejdet med dialog. Dreyer om 'filmisk stil' 17. dec 2017. I 1966 udkommer Jørgen Roos' portrætfilm "Carl Th. Dreyer". Under arbejdet med filmen har Roos i februar 1965 interviewet Dreyer, som får tilsendt sine svar til gennemsyn. Roos spørger overvejende… Dreyer-generationen 13. aug 2010. Filmhistoriker David Bordwell ser nærmere på Dreyers debutfilm 'Præsidenten', der hidtil er blevet anset for værende lidt af et andenrangsværk blandt Dreyers film. Men 'Præsidenten' er et innovativt… Kunstnerens hånd - Dreyer, Thorvaldsen, Venus Claire Thomson fra University College London undersøger i denne artikel, hvordan skulpturene i Thorvaldsen og i nogle af Dreyers andre film bidrager til at debatere filmkunst og filmmediets natur… Rummet og kameraet - om visuel stil i Carl Th. Dreyers film 03. jul 2010. Gennem hele sin karriere var Carl Th. Dreyer optaget af at gøre samtlige detaljer i sine films iscenesættelse så præcise som muligt. Det gjaldt valg af skuespillere, de fysiske rum og personers… The Obtuse Space of La Passion de Jeanne d’Arc 17. dec 2017. Arnout og Michiel De Cleene ser i dette essay nærmere på La Passion de Jeanne d'Arc's særegne rumlige forhold, der gør sig gældende i forhold til filmens mellemtekster, dialogen mellem Massieu og … Min eneste passion I februar 1967 mødtes Dreyer med den amerikanske professor, Dr. Dale D. Drum, som var kommet til Danmark for at lave research til en bog om Dreyer og hans film. Drum lavede i denne forbindelse otte…