Modtagelsen (De nåede færgen)

De nåede færgen vakte opsigt, fordi den overraskede, og fordi man så glimt af den store filmkunstners originalitet i en statslig færdselspropagandafilm.

”Og i selve Motorcykle-Turen hævdede sig ogsaa Dreyers Originalitet, stærkt støttet af Jørgen Roos’ fremragende gode Fotografi. Hvor er Kunstnere en god Ting – ogsaa inden for Dokumentarkunsten!” (Jens Kistrup i Berlingske Tidende).

Politikens anmelder finder filmen ’uhyre interessant’, fordi han mener, der åbner sig nye muligheder. Til gengæld har den det problem, ”… at den ikke har formaaet at genskabe Farten, som raser i Johs. V. Jensens Myte. Den er saa langt mere levende. Der føg alt og blev Strimer. I Filmen hører man nok Maskinen blive høj i Tonen, men Lydfornemmelsen smelter ikke sammen med Billedet af Landskabet, der i en Stribe sprænger forbi de Kørende” (13/5-48).


Af Lisbeth Richter Larsen | 13. april