Modtagelsen (Michael)

Michael havde tysk premiere 26/9 1924 og blev modtaget med begejstring: ’Eine meisterhafte Filmleistung im Bildchen und in der Darstellung’ (Nachtausgabe) – ’Bei der Premiere klatschte das Publikum nach jedem Akt begeistert Beifall … Wie wunderfein ist es gelungen, Seelisches rein bildmässig (und ohne Vergrösserung) auszudrücken’ (Berliner Börsen Zeitung) – ”Was hier geschaffen ist, bedeutet eine Kulturtat ersten Ranges (Lichtbildbühne).

I Danmark kom filmen op knap to måneder senere, 17/11, og blev ligeledes mødt med positive anmeldelser, om end forholdet mellem det litterære forlæg og filmen fyldte mere, og der var skuffelser, som måtte luftes. Land og Bys anmelder starter med at rose filmen og kalder den ”en af de smukkeste Film, der overhovedet er set”. Herefter følger en længere redegørelse for, hvad der er ’galt’ med filmatiseringen, f.eks. er det "fuldkommen desorienterende" at Mesteren, Claude Zoret, spilles uden skæg! Til slut anbefales filmen dog varmt til publikum: ”Den er skøn og storslaaet. Den er pragtfuld og usædvanlig. Det bør blive et Tilløbsstykke”.

Aftenbladet har nærmest den modsatte opfattelse: ”Overraskende, forbavsende indtil Stumhed virkede det derfor at se, hvorledes Opgaven [fra bog til lærred] er løst indtil Fuldkommenhed.” Til gengæld mener denne anmelder ikke, at filmen er noget som helst værd for publikum: ”Den ejer ingen af de Egenskaber, der indvirker paa Masserne, den faar derfor kun en kort Levetid”. Alle steder – også hos de tyske anmeldere – roses Benjamin Christensens præstation til skyerne.

Den amerikanske premiere fandt sted 16/12 1926 under titlen Chained og blev mødt med massiv kritik. ”Situations are neglected, possibilities over-looked, direction botched and generally mismanaged. It’s another one of those foreign pictures and may be taken as a typical reason why German producers cannot sell here to any extent as long as they work in this manner”. Anmeldelsen slutter med følgende svada: “Junk of this kind has no place here even in art theatres that seem to stand for anything if it’s cheap enough” (Variety).


Af Lisbeth Richter Larsen | 25. marts